Selasa, 28 Oktober 2014

Unfair Advantage


Sebuah buku dari penulis terkenal dalam Pendidikan Kewangan Peribadi Robert T. Kiyosaki




Pengenalan

Orang asli Afrika dan Asia mudah menangkap monyet, mengapa mudah? .. Pemburu akan mencari pokok yang mempunyai lubang kecil pada batang pokok dan meletakkan buah buahan ataupun kacang sebagai umpan di dalam lubang itu, apabila monyet datang mereka akan menyeluk tangannya ke dalam lubang itu untuk mencapai buah. Sayangnya genggaman tangan monyet itu yang dipenuhi umpan tidak dapat ditarik keluar kerana monyet itu masih tidak mahu melepaskan genggaman umpan itu , apabila pemburu datang dengan mudah untuk menangkap monyet itu.

Manusia juga mempunyai tabiat yang sama secara tak langsung, meskipun tidak berpaut kepada buah-buahan ataupun kacang tetapi manusia berpaut pada jaminan pekerjaan, pemilikan dan wang, sebahagian besar menghambakan diri sebagai hamba gaji kepada majikan dan hamba cukai kepada kerajaaan.

Kita boleh ditarifkan kepada kuadran tertentu berasaskan cara kita mendapat wang iaitu,
Jika monyet yang dibelenggu dengan umpan , manusia pula terbelanggu dengan idea lama dalam kewangan, beberapa idea lama tentang wang

1. Saya tidak akan kaya
2. orang kaya bersifat tamak
3. Saya lebih sanggup gembira daripada kaya
4. cukai tidak adil
5. saya perlu bekerja keras
6. Melabur itu berisiko
7. Peroleh pendidikan berkualiti
8. Saya perlu jaminan pekerjaan
9. Saya perlu melabur untuk jangka masa panjang dalam portfolio yang perlbagai merangkumi saham, bon dan dana bersama
10. Saya tidak pandai di sekolah. Bagimana saya boleh menjadi kaya?

Licik Pertama : Ilmu Pengetahuan

Sekiranya saya mempunyai USD 10K Apa yang patut saya buat dengan wang itu? Di mana saya patut melabur?

Jawapan ringkas : Sekiranya kita tak tahu apa yang patut dilakukan dengan wang kita, perkara terbaik yang kita boleh lakukan adalah tidak memberitahu sesiapa :)

Kenapa jangan membritahu orang lain, sebab ramai orang diluar yang meminta kita serahkan wang kita untuk diuruskan, bahaya tu.

Definisi Pendidikan Kewangan yang diajar di sekolah adalah kurang tepat, maka need definisi yang komprehensif agar kita dapat memahami makna definisi kewangan peribadi.

Dalam melaburkan duit kita untuk memberi aset seharusnya kita tertumpu kepada Aliran Tunai bukannya Keutungan Modal

Jika belian Aset boleh memberikan sumber pendapatan kepada kita .. ini baru boleh digelarkan aset contohnya kita beli rumah dan sewakan kepada orang lain, jumlah sewa melebihi pinjaman perumahan kita, lebihan wang itu akan masuk dalam poket kita, baru layak digerak Aset.

Tetapi jika belian Aset itu hanya mengeluarkan perbelanjaaan sahaja , itu bukannya aset sebaliknya adalah Liabiliti. Jika kita beli rumah untuk kita, tiada pendapatan yang masuk malah perbelanjaan yang harus keluar kerana membeli perabut ubahsuai dan sebagainya maka rumah yang kita duduk bukannya aset tetapi adalah liabiliti.

Kesimpulannya pendidikan kewangan memberikan keupayaan kita menerima maklumat dan memproses ia menjadi pengetahuan untuk kita.

Licik Kedua : Cukai

Golongan E dan S adalah pembayar cukai yang tertinggi berbanding golongan B dan I yang kurang membayar cuakai.














Tiada ulasan: